Etusivu > Medialle > Tiedotteet > Tiedotteet 2024

Vesihuoltosaneerauksiin vauhtia maksuja korottamalla

Seppo Saarelainen

Ensi kevään kuntavaalien yhdeksi vaaliteemaksi pitää nostaa vesihuollon turvaaminen, vaatii Koneyrittäjien maarakennusvaliokunnan puheenjohtaja Seppo Saarelainen. Suomella ei ole varaa tinkiä puhtaan veden saatavuudesta tai käytetyn veden puhdistuksesta.

-    Kuntapäättäjien on hyväksyttävä se, että rapistuva vesiverkostomme tarvitsee suunnitelmallista kunnossapitoa ja suunnitelmallinen kunnossapito vaatii rahaa.

-    Vesimaksut on mitoitettava niin, että verkoston kunnossapito olisi mahdollista.

Helmikuussa 2024 pääkaupunkiseudulla jäi noin 100 000 henkeä ilman puhdasta vettä, kun Espoossa hajosi runkoputki. Putki saatiin korjattua, mutta vedenkeittokehotus jatkui vielä senkin jälkeen muutaman päivän.

-    Espoon putkirikko ei ole mikään yksittäistapaus. Valtaosa putkistoista on rakennettu 1960–70-luvuilla ja niiden kunto on paikoin järkyttävän huono, sen olen itsekin saneerauksia tehneenä käytännössä nähnyt ja kokenut. Huonokuntoiset putket ovat terveysriski, Saarelainen sanoo.

Vesihuoltoverkostomme korjausvelka kasvaa satojen miljoonien vuosivauhtia. Jos korjausvelan kasvua ei saada kuriin, putkirikot ja ajoittaiset vedenlaadun ja -jakelun häiriöt yleistyvät vuosi vuodelta. Parhaillaan valmistelussa oleva vesihuoltolain uudistus tähtää siihen, että vesihuolto säilyy kansallisessa omistuksessa ja vesihuoltoverkostoja pidetään kunnossa suunnitelmallisesti.

Lisäksi Koneyrittäjät on ehdottanut vesihuoltolain valmistelijoille, että lainvalmistelussa pohdittaisiin myös vesihuollon virhetilanteiden takia asiakkaille maksettavien korvausten nostamista.

-    Euro on tehokas konsultti. Uhka suuremmista korvauksista voisi kannustaa kuntia verkostojen parempaan kunnossapitoon, Saarelainen arvelee.

-    Tällä hetkellä rakennusalan suhdannetilanne olisi todella suotuisa kuntien verkostojen kunnostamiseen, koska osaajia ja kalustoa olisi vapaana.

-    Kuntien ja kaupunkien vesijohto-, viemäri- ja katurakennustyömailla on merkittävä rooli pienten maarakennusyritysten työllistymisessä, toteaa Saarelainen.

maarakennusvaliokunnan puheenjohtaja, Seppo Saarelainen, puh. 050 390 4361
va. toimialapäällikkö, maarakennus, Ville Järvinen, puh. 040 9009 424

Koneyrittäjät on 2500:n energia-, maarakennus- ja metsäalan koneyrittäjän valtakunnallinen yrittäjä- ja työnantajajärjestö.